Podcast, luku 16-17: Sormijärjestys melodian kanssa ja vinkkejä käännöksiin



Tässä lähetyksessä pyöritellään sormijärjestyksen käyttämistä melodisen vapaan säestyksen yhteydessä. Toteamme, että sormijärjestys on hankalin löytää silloin, kun melodia liikkuu ylöspäin soinnun painamisen jälkeen. Myös käsite ”asema” tulee tutuksi.

Lähetyksen lopussa kerrataan sointukäännösten käyttäminen niin melodisessa vapaassa säestyksessä kuin kompin yhteydessäkin.

Seuraava lähetys julkaistaan maanantaina 26.4.2010 klo 10:00

Play

8 Responses to “Podcast, luku 16-17: Sormijärjestys melodian kanssa ja vinkkejä käännöksiin”

  1. Kaarina Says:

    Sivu 44. Kynätehtävät

    e) Bb eikö ole h Dis, f,
    kun vastauspiirroksessa alareunassa on. B Dis ja f.

    ??
    terkkuaj

  2. pietu Says:

    Moi Aira,

    s. 44, ylemmässä kynätehtävässä e)-kohdassa pyydetään kirjoittamaan sävelet sointuun Bb eli b-duuri. Pohjasävel on silloin musta kosketin B. Siitä 4 puolikasta ylöspäin vie D-säveleen (->H->C->Cis->D). Ja lopulta D-sävelestä 3 puolikasta ylöspäin vie F-säveleen (->Dis->E->F). Eli viikon oikea rivi on kuin onkin: B, D, F. :)

    - Pietu

  3. Aira Pitkänen Says:

    Hei,

    Olisiko sinulla mahdollisuus tehdä kirjan soittokappaleista
    myös mallisoittoa, kun useimmat kappaleet ovat vieraita
    maallikoille. Olisi ihana oppia soittamaan oikein.

    Yst. terveisin
    AP

  4. pietu Says:

    Useimmat kirjan kappaleet ovat suojattuja eli niistä ei voi ominpäin tehdä esim. nettisivuille tallennetta. Kirjasta on kuitenkin suunnitteilla myös äänimuotoista lisämateriaalia. Silloin malliversiot tulevatkin ajankohtaiseksi.

  5. Kimmo Sainio Says:

    Sivulla 77 ”Everybody Hurts” mä vierastin pisteellä varustettua kokotaukoa?
    Mulle on opetettu että tahtilajista riippumatta koko tauko tarkoittaa tahdin mittaista taukoa???
    Kommentoitko?

  6. pietu Says:

    Yllättävän paljon tuli vastaan ”koulukuntakysymyksiä” ja maakohtaisia eroja nuotteja tehdessä. Tuo kokotauko < -> pisteellinen puolitauko voisi olla sellainen.

    Olen tottunut nuotintamaan tahdin mittaiset tauot oman aika-arvonsa mittaisena. Tosin, jos jollakin väkevällä lähteellä voit vielä ryydittää kommenttiasi, niin olen toki nöyränä valmis harkitsemaan oikaisua seuraavaan painokseen.

    Samaisesta Everybody Hurts-biisistä on muuten jäänyt tahtilaji alusta kokonaan pois. Jokunen bugikin on siis päässyt läpi tiukasta haravasta (mm. yksi toivelaulukirjojen nuotintaja) huolimatta.

  7. Kimmo Sainio Says:

    ”Tohtori Toonikassa” (sivu 62) sanotaan että koko taukoa voidaan käyttää tahdin mittaisesta tauosta ja esimerkkinä 3/2 tahtilaji ja kokotaukomerkki.

  8. pietu Says:

    Kiitos lähteestä!

Kommentoi