Mallisivu 2: Soinnut ja sointumerkit

Tässä toinen mallisivu Pianovapari.com-kirjasta. Sivu on toisen aukeaman vasen puoli (s.8). Ensimmäisen aukeaman oikealla sivulla on kolme ensimmäistä biisiä, mutta biisisivut jäävät näistä maistiaisista julkaisematta tekijänoikeussyistä.

Tällä toisella aukeamalla aiheena ovat soinnut ja sointumerkit, jotka ovat pianovaparissa semminkin tärkeässä roolissa. Sointulaaduista esitellään tässä vaiheessa kaksi yleisintä kolmisointua: duuri ja molli. Niillä pärjätään kirjassa noin puoliväliin saakka. Sivulla on kuuntelutehtävä, jos kirjaa käytetään opettajan kanssa sekä harjoitustehtävä soinnun laatujen tunnistamiseksi. Voit klikata kuvaa suuremmaksi. (Kuva on tarkoituksella vedoslaatua.)

Pianovapari.com - Mallisivu: 02. Soinnut ja sointumerkit

Kaikensorttinen palaute on jälleen tietysti tervetullutta.

7 Responses to “Mallisivu 2: Soinnut ja sointumerkit”

  1. Sirp Says:

    Tämä sivu on rakenteeltaan varsin samanlainen kuin tuo bassosivu. Olisi kiva nähdä jokin esimerkkisivu, jossa olisi jotakin soittotehtäviä tai enemmän teoriaa eikä vain kuuntelu- tai kynätehtäviä. Näiden kahden esimerkkisivun perusteella on aika vaikea arvioida, miten opettavainen tämä kirja loppujen lopuksi onkaan.

  2. pietu Says:

    Moi ja lämmin kiitos palautteestasi!

    Toinen sivu on tosiaan rakenteeltaan samantyyppinen kuin ensimmäinen sivu. Pyrin pitämään kokonaisuuden johdonmukaisena niin, että kirjaan tuleekin itse asiassa vain kahden päätyypin sivuja: opetussivuja (näitä nyt julkaistuja) sekä kappalesivuja, joissa sovelletaan opittuja asioita biisien kautta soivaksi musiikiksi. Opetussivuilla on eri tyyppisiä tehtäviä. Tehtävätyypit sisältävät tällä hetkellä: soittotehtäviä, kynätehtäviä ja kuuntelutehtäviä. Kaipaatko näiden lisäksi jotain muita tehtävätyyppejä?

    ”Enemmän teoriaa” on itse asiassa yksi ohjenuora, jota pyrin parhaani mukaan välttämään kirjaa tehdessä. Olen nähnyt nipun niin kotimaisia kuin ulkomaisiakin oppikirjoja, joka alkaa esimerkiksi läväyttämällä pöytään kvinttiympyrä tai sointuasteiden muodostuminen. Omasta vinkkelistäni käsin se on aika jäätävä tapa lähteä liikkeelle. Pyrin pilkkomaan kokonaisuudet sen verran pieniksi palasiksi, että yhdestäkään sivusta ei tule kokonaisuutena uuvuttava. Jotkut asiat tietysti ovat teoreettisempia kuin toiset, mutta pyrin myös mahdollisuuksien mukaan lähestymään asioita pääsääntöisesti musisoinnin kautta.

    Totta, että tässä vaiheessa kahden sivun perusteella ei pysty vielä arvioimaan lopputulosta. Mutta ihmekös tuo – sivujahan on tosiaan vasta ne kaksi! :) Julkaisen sivuja talven aikana hissukseen lisää sitä mukaa kuin niitä valmistuu. Kun niitä on jokunen kasassa, lisään myös sisällysluettelon, josta pääsee klikkailemaan sivuja auki. Silloin kokonaisuus alkaa toivottavasti hahmottua eri tavalla. Hahmottamisen avuksi: kirjan maalissa sadannen sivun paikkeilla soittajalla on hallussaan:
    - taito soittaa sointumerkkien ja melodiarivin avulla sekä komppaamalla että melodisesti
    - puolentusinaa tyypillistä musiikkityyliä
    - soinnuista kaikki duuri- ja mollisoinnut seiska, add9, sus4 käännöksineen sekä
    - nippu sekä uusia että tuttuja kappaleita.

    Tässä artikkelissa on lisää infoa kirjan kokonaissisällöstä.

  3. Sirp Says:

    Kirjan sisältö vaikuttaa itsessään todella mielenkiintoiselta ja myös nuo täällä julkaistut lyhyet jutut vapaaseen säestykseen liittyen ovat todella hyvin kirjoitettuja.

    Minusta nämä nyt julkaistut sivut ovat OK, mutta jäin vain pohtimaan, millä tavoin noita jo julkaistuja tekstinpätkiä on sijoitettu itse kirjaan. Onko itse opetusosuus jokaisessa aihealueessa vain tuollainen muutaman luetelmaviivan kokonaisuus, joita nuo mainitsemasi soittotehtävät tukevat sitten paremmin, vai onko kirjassa myös vähän pidempiä tekstiosioita teoriaan liittyen? Ja teoriaa siis nimenomaan samaan tyyliin kuin nämä vaparikirjoitukset tällä sivulla, jolloin asia on hyvin ymmärrettävissä eikä ole liian raskaslukuista.

    Se, mitä itse odotan, on ainakin paljon erilaisia nuottiesimerkkejä oikeisiin kappaleisiin, joita ilmeisesti onkin tulossa reippaasti. Kukaan ei ole tainnut tehdä suomeksi aiemmin tällaista kirjaa, joten hienoa, jos sellainen nyt saadaan!

  4. Sari Says:

    Hyvältähän sivut näyttävät! Minusta tuo vähän tekstiä enemmän harjoituksia on hyvä ajatus. Oppikirjan nimi on Pianovapari.com eli oletan, että Pietulla on ajatus ylläpitää Pianovapari -sivustoa netissä. Sieltä voinee sitten käydä lukemassa ”pitkät” vaparitarinat tarpeen ja kiinnostuksen mukaan. Hienoa, että olet pistänyt itsesi likoon ja aloit kasaamaan vaparin oppikirjaa.

  5. pietu Says:

    Sirp, kysymykseesi tekstiosioista. Blogissa olevia pidempiä tekstejä ei ole tulossa oppikirjaan, vaan tekstit toimivat yhtäältä minulle ääneen ajattelun mahdollisuutena ja toisaalta – ehkä tämä pitäisi mainita ensin – mahdollisuutena koeponnistaa ajatuksiani julkisesti. Kuten sanoit, pianovaparista ei ole vielä tämän tyyppistä julkaisua. Vaikka minulla onkin pitkällä ajalla vakiintuneet ajatusmallit useista kirjan aiheista, peilailen ajatuksia mielelläni muiden aiheen parissa pyörivien kanssa.

    Oppikirjan suhteen kunnianhimoisena tavoitteenani on pyrkiä tiivistämään opetettava asia tosiaan aivan muutamaan lauseeseen. Täytyy yrittää varoa, ettei mene lapsi pesuveden mukana niin sanotusti… Onko niin jo päässyt mielestänne käymään? Toisin sanoen, ovatko ensimmäiset asiat alkajalle ymmärrettäviä?

  6. pietu Says:

    Sari: kiitos kannustuksestasi! :)

  7. Sirp Says:

    Näissä kahdessa mallisivussa on sen verran yksinkertainen aihe, että asia on täysin ymmärrettävissä vielä muutamalla virkkeellä. Kuitenkin sitten, kun myöhemmässä vaiheessa asiat eivät ole enää niin yksinkertaisia, helposti käy ehkä niin, että jotakin suht oleellista joutuu tiivistämään vain pois, jolloin kokonaisuutta on vaikea hahmottaa.

    Ainakin jos kirjaa käyttää itseopiskeluun, eikä vieressä ole sitä pianonsoitonopettajaa, niin olisi kiva, jos tekstiä olisi hivenen enemmänkin. Jos kirjaan ei tule painetussa muodossa pidempiä osuuksia, niin toivottavasti tänne nettisivuille tai kirjan mukaan CD:lle tulisi noita pidempiä blogikirjoitusten tapaisia juttuja tärkeistä aiheista. Itse pidän hirveästi niiden kirjoitustyylistä ja lukisin vastaavia kirjoituksia mielelläni muistakin kirjan aiheista ja itse asiassa odotinkin, että kirjassa olisi ollut niitä lisää.

    Soittotehtävillä ja niiden esitystavalla on tietenkin suuri merkitys kirjassa, mutta mahtavatko ne aueta pelkällä muutaman tekstirivin pohjustuksella sitten, kun harjoitellaan jotakin jo vähän haastavampaa asiaa? Tätäkin voidaan tietenkin arvioida sitten paremmin, kun näemme noita sivuja jossakin vaiheessa lisää. Toivottavasti soittotehtävistäkin voisi laittaa jonkin esimerkin, jotta niidenkin rakenteen näkisi.

Kommentoi